niedziela, 12 sierpnia 2012

Spacerkiem po Łodzi cz.2 - Biała Fabryka i Skansen


Biała Fabryka należała do Ludwika Geyera. Została wzniesiona w stylu klasycystycznym w latach 1835-38.
Niespotykane jak na ówczesne budownictwo przemysłowe białe, otynkowane elewacje sprawiły, iż zaczęto nazywać ją Białą Fabryką. To tutaj uruchomiono pierwszą w mieście maszynę parową o mocy 60KW i wybudowano pierwszy komin.




W bezpośrednim sąsiedztwie Białej Fabryki znajduje się Skansen Ziemi Łódzkiej.  Można w nim obejrzeć pięć domów tkaczy, willę letniskową z ul. Scaleniowej oraz kościółek ewangelicki z Nowosolnej z 1848 roku.











4 komentarze:

  1. Witaj Pawle. Znalazłam ten link na końcu strony ..na poprzednim blogu; trochę za mało widoczny . Serdecznie pozdrawiam.Wiedźma....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Wiedźminko. Ostatnio go zaniedbałem. Założyłem go tylko dlatego, że szlag mnie trafiał na Onet. Sama wiesz jakie tam były problemy z blogami.

      Usuń
  2. Nie umiem sie tu zalogować, więc zostanę za anonima :( Wiedźma

    OdpowiedzUsuń
  3. Wróciłam do tamtego :) ale zawsze z podziwem dla Ciebie ...Wiedźma

    OdpowiedzUsuń